Transparentnost centralnih banaka kao izazov monetarne politike
16/02/2018
Guverner Centralne banke Crne Gore dr Radoje Žugić učestvuje na međunarodnoj konferenciji pod nazivom „Kako iskoristiti komunikaciju i transparentnost u cilju jačanja efikasnosti politika centralne banke“, koja se danas održava u Amsterdamu, u organizaciji Banke Holandije i Narodne banke Belgije.

Konferencija, koju je otvorio predsjednik Banke Holandije, Klaas Knot, okupila je guvernere i druge predstavnike centralnih banaka Belgijsko-holandske konstituence pri Međunarodnom monetarnom fondu, visoke zvaničnike MMF-a i Evropske centralne banke, profesore sa Univerziteta Kembridž... Učesnici su diskutovali o transparentnosti u radu centralnih banaka, koja je postala jedan od ključnih izazova monetarne politike, kao i o njenom uticaju na formiranje očekivanja javnosti i reakcije finansijskih tržišta, a time i na finansijsku stabilnost.
Guverner Žugić je, u svom izlaganju, istakao da je neophodno da centralne banke napuste princip zatvorenih institucija i započnu trend povećanja transparentnosti svog rada i unapređenja komunikacije sa zainteresovanom javnošću. Povećanje transparentnosti rada centralne banke, po riječima guvernera Žugića, „može unaprijediti kredibilitet institucije i, kroz nametanje odgovornosti kreatorima monetarne politike, povećati vjerovatnoću vođenja konzistentne monetarne politike“. Ipak, treba imati u vidu da prevelika transparentnost centralne banke može ugroziti nivo finansijske stabilnosti, te se mora voditi računa o održavanju njenog optimalnog nivoa.
Članovi Belgijsko-holandske konstituence pri MMF-u, čija je Crna Gora članica, zaključili su, tokom današnje konferencije, da treba podsticati transparentnost koja pojednostavljuje komunikaciju i omogućava javnosti da bolje razumije akcije monetarne politike i njihov uticaj na ekonomske trendove. Sa druge strane, usljed mogućeg rizika po finansijsku stabilnost, preporučen je visok nivo opreza u povećanju transparentnosti, posebno u segmentu supervizije, koja mora održavati distancu u odnosu na klijente.